ஒத்திசைவு…

| … | γνῶθι σ0εαυτὸν | बूद्धूराम् | … | If you don't read the newspaper you are uninformed, if you do read the newspaper you are misinformed" ~~ Mark Twain | especially with 'The Hindu' – India's notional noosefaffer! |

what is education?

with 9 comments

Every once in a while, I do conduct some random workshops (or training sessions if you will), pontificating on what fancies me at that moment.

And so, it was the turn of a few hapless fellow teaching-colleagues who were unfortunate enough to be part of the conscripted audience of a 2.5 hour talk (spread over two days – conducted a few weeks back) delivered by yours truly (of the  I-Me-Myself fame).

I wanted to do the talk in Tamil – but that was not  to be, because 1)  Most of the audience was made up of fellow Tamils – so they wanted  it in English 2) There were a few non-Tamils who of course wanted it in English.

Slide1

Normally my talks (*gasp*) are just plain ol’ stand-up comedy types – but this time, it was done with a few handouts and all that paraphernalia. I even made a powerpoint presentation, O tempora, O mores! :-(

-0-0-0-0-0-0-0-0-

… But this dear ol’ dragon called Education is — a very wild, immensely powerful, wizened and a very very  ancient beastess – so she had to  be handled with scare, which I managed to do rather timidly – by focusing on just two points :

1. The power of symbols / story-telling

Slide82. Development stages and how to maximize the potential

Now, for a sampling of the 34 slides in the set…

Slide10And, this is the penultimate slide:

Slide33

So, if you really, really want to download and view the ppt presentation, it is available here: what-is-education-FINAL-21Nov2013.  (It is a whopping 2.85 MB in size and this is because, it has the cover page scans of a few useful books)

Please note that you have really been warned.  Yes, you do not have  to go through this, unless you can spend one minute at least on every slide – and that would be circa half-an-hour at least – of your dear life!

Get  it?

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Thanks a lot sir !

    Anonymous

    18/12/2013 at 18:15

  2. அன்புள்ள ராமசாமி சார்,

    தரவிறக்கிக்கொண்டேன். என்னுடைய pet கேள்வி இது. என் நண்பர்கள் சிலரிடம் சொல்லியிருக்கிறேன். எப்போதும், அவர்கள் ’நாம் கற்றவர்கள்’ என்று பீற்றிக்கொள்ளும்போது, ’நாம் கற்றவர்களல்ல, பணம் சம்பாதிப்பதற்கான தொழிற்பயிற்சி பெற்றவர்கள் மட்டுமே’ (We’re not educated, but only vocationally trained on how to make money) என்று சொல்லும்போது அவர்களது முகம் போகும் போக்கை பார்க்க எனக்கு வேடிக்கையாக இருக்கும் :)

    அப்படியானால் கல்வி என்பது என்ன என்ற வரையறையை எனக்குள் கேட்டுக்கொண்டே இருக்கிறேன். விரும்பிய துறையில் சிறப்பான ஆளுமையாக உருவெடுக்க உதவுவதா, பண்பாட்டுப்பயிற்சியா, முழுமை (அப்படி என்றால் என்ன என்பது வேறு) நோக்கிய தொடர் பயணமா, எந்த விஷயத்திலும் முழுமை நோக்கு (holistic approach ?) கொள்ள பெறும் பயிற்சியா ? இன்னும் திருப்தியான பதில் கிடைக்கவில்லை. உங்களது PPT-யில் கிடைக்கிறதா பார்க்கிறேன்.

    நன்றிகள் பல.

    பொன்.முத்துக்குமார்

    19/12/2013 at 02:11

    • முத்துக்குமார்! :-)

      அழகான கேள்விகள். ஆனால் என்னிடம் இருப்பதும் கேள்விகள்தான். ‘பார்வையற்றவர்களும் யானையும்’ கதைபோலத்தான்.

      ஆனாலும் எனக்குத் தோன்றுகிறது: கல்வி = வாழ்க்கை(ஓயாத கேள்விகள், அவற்றுக்குப் பதில்பெறும் முனைவுகள், அடிப்படை அறங்களை முன்னெடுக்கும் செயல்பாடுகள்).

      மார்ட்டின் லுதர் கிங் அவர்கள் சொல்வது போல: The function of education, therefore, is to teach one to think intensively and to think critically. But education which stops with efficiency may prove the greatest menace to society. The most dangerous criminal may be the man gifted with reason, but with no morals.

      மேன்டெல் க்ரெய்டன் அவர்கள் சொல்வது போல: The one real object of education is to leave a man in the condition of continually asking questions.

      (ஆணென்ன பெண்ணென்ன – இவற்றைப் பொதுவில்தான் வைக்கவேண்டும்)

      அடுத்த பதிவில் – கல்வியைப் புரிந்துகொள்ள – எவற்றின் மூலமாகவெல்லாம் அதனை அணுகலாம் என்பதாக இருக்கும். அதனையும் படித்து உங்கள் கருத்துகளைத் தெரிவிக்கவும்.

      நன்றி.

  3. Impressive. Downloaded the slides before a long flight . the slide that caught my attention instantly was counting 1023 with fingers. My co passenger was starring at me doing binary arithmetic with my fingers. Planning to experiment this with my apartment kids this weekend. Yes, education starts at birth and ends at death. I think your slides made my day.

    prabhu

    19/12/2013 at 14:55

  4. Thanks for sharing. A 34 slide presentation that has taken you close to 150 minutes to present means you shared a lot more via explanation around each slide. I hope there is a video of this presentation available and sharing it through youtube is not too much of a trouble.
    If you can share, that would be really helpful :-)

    Thanks

    Ramanan

    Ramanan Jagannathan

    19/12/2013 at 23:05

  5. Sir, Your article and your question about education is inevitable at the moment. I am working as a teacher in Vridhachalam block and always searching answer for the question, which leave me at the deadend always! I wonder wheather our edu system is really manufacturing products or creating humans? As a teacher I wish to do something in education, rewriting the real meaning of education together with people like you with social awareness! eager to read the next part.

    sulochana k

    20/12/2013 at 14:12

  6. Dear Sulochana,

    Karmanyeva Adikarasthe Maa Paleshu Kadachana.

    What else! Dunno which smiley to use – I mean sadley. :-) or :-(

  7. Want to share this with the readers of this blog.

    One thing that i understand is that the problems discussed here belong to something called ‘wicked problems’. when a problem can’t be clearly defined or the requirements are contradictory or incomplete, it is called so. Aanother characteristic of this problem is that there will always be some/many people unhappy with whatever solution proposed is . And i also understand that the solution is to use something called adaptive process. okay, lot of theory.. but still :-)

    I came across this term when reading about software project failures. here is the paper that started it all – http://www.uctc.net/mwebber/Rittel+Webber+Dilemmas+General_Theory_of_Planning.pdf

    Ramanan Jagannathan

    20/12/2013 at 18:51

  8. அன்புள்ள அய்யா:

    கடந்த சில மாதங்களாக உங்கள் பக்கத்தை படித்து வருகிறேன். உங்கள் கல்வித் தொண்டு சிறக்க வாழ்த்துக்கள். நான் ஜெயமோகன் சொல்வது போல் முதுநிலை பட்டதாரி ஆனாலும் “எட்டாவது வகுப்பு மாணவனுக்கு உள்ள அறிவு மட்டும்” பெற்றுள்ள நடுத்தர வயது தமிழன். அதுவும் நீங்கள் சொல்வது போல் “தமிழர் ஆகிய நாம் ஏன் இப்படி இருக்கிறோம்” என்பதற்கு எடுத்துக்காட்டாக வாழும் தமிழன். உங்களது பதிவுகளில் நீங்கள் அறிவுறுத்தும் கருத்துக்களை (அறிவியல், கல்வியின் உண்மையான நோக்கம்) என் இரு குழந்தைகளுக்கு நானாக கற்றுக் கொடுக்க உறுதி பூண்டுள்ளேன். இந்த பதிவுக்காக உங்களுக்கு எனது நன்றிகள்.

    அன்புடன்,
    மீனாட்சிசுந்தரம்


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: